Υπάρχεις ένας καλός λόγος που οι θεραπευτές μασάζ είναι αναπόσπαστο κομμάτι των κορυφαίων δρομέων. Όλοι σχεδόν οι δρομείς δηλώνουν πως το μασάζ βοηθάει τις μυικές τους ομάδες να χαλαρώσουν από την ένταση και βελτιώνει το εύρος κίνησης, ενώ παράλληλα σε χαλαρώνει και σε κάνει να νιώθεις δικαιωμένος μετά από μια σκληρή προσπάθεια.

Featured Spce

ADD

Βιταμίνες για δρομείς : 15% έκπτωση στο Πακέτο 3πλής δύναμης για το τρέξιμο από την Natural Doctor

Παράλληλα με την μεγάλη δημοτικότητα και την καλή φήμη ενός μασάζ, υπάρχουν λίγες επιστημονικές αποδείξεις που εξηγούν γιατί οι αθλητές νιώθουν τόσο καλά όταν ανέβουν πάνω στον πάγκο. “Είναι δύσκολο να συνδέσεις την επιστήμη με την εναλλακτική φαρμακευτική”, λέει ο Justin Crane, Ph.D., ερευνητής από το πανεπιστήμιο McMaster, ο οποίος διεξήγαγε κάποιες από τις πρώτες αντικειμενικές μελέτες για το μασάζ το 2012. Οι φυσικοθεραπευτές λένε πως το μασάζ ανακουφίζει από τον μυικό πόνο, βοηθάει στην κυκλοφορία του αίματος, διώχνει τις τοξίνες και το συσσωρευμένο γαλακτικό οξύ από το σώμα και απαλύνει τις τάσεις στις αρθρώσεις. Οι ισχυρισμοί αυτοί υπάρχουν εδώ και αιώνες και προέρχονται από μη επιστημονικά τεκμηριωμένα στοιχεία από την Κίνα και την Σουηδία, αλλά και από τον υπόλοιπο κόσμο. Όμως η επιστήμη δεν έχει εξακριβώσει τι ακριβώς πετυχαίνει το μασάζ…μέχρι τώρα. Πρόσφατη έρευνα κατέληξε στο τι είναι αλήθεια και τι είναι μύθος.

Ας βάλουμε τα πράγματα σε μια σειρά: Η επιστήμη δεν υποστηρίζει κάποιες βαθιά ριζωμένες απόψεις για το μασάζ. “Δεν μπορεί να διώξει τις τοξίνες από τις μυικές ομάδες και να τις στείλει στο αίμα ώστε να τις αποβάλλει ο οργανισμός”, λέει η JoEllen Sefton Ph.D., αναπληρώτρια καθηγήτρια κινησιολογίας στο Auburn University, η οποία έχει μελετήσει την μασαζοθεραπεία. “Δεν υπάρχει φυσιολογικός τρόπος ώστε να μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο”. Ούτε μπορεί να διώξει το συσσωρευμένο γαλακτικό οξύ από τις μυικές ομάδες, λέει ο Crane, ο οποίος ανέλυσε δείγματα μυών αθλητών που ποδηλάτησαν μέχρι εξάντλησης και μετά έκαναν ένα μασάζ 10 λεπτών. “Οι άνθρωποι πιστεύουν πως επειδή το γαλακτικό οξύ σου δημιουργεί ένα αίσθημα καψίματος, και το μασάζ απαλύνει τον πόνο, τότε θα πρέπει να απομακρύνει το γαλακτικό οξύ”.

Αυτό που κάνει το μασάζ είναι να εφαρμόζει κινούμενες δυνάμεις-πιέσεις στους μύες αλλά και σε άλλους ιστούς όπως τένοντες, συνδέσμους και ταινίες (οι οποίες περιβάλουν τις μυικές ομάδες). “Αυτή η ενέργεια μαλακώνει τον ιστό της ταινίας και κάνει τον τεταμένο μυ να χαλαρώσει”, λέει η Sefton. Επίσης αφαιρεί τις συμφύσεις μεταξύ των ταινιών και των μυικών ομάδων (σημεία όπου η ταινία και ο μυς κολλάνε μεταξύ τους και περιορίζεται η κίνηση του). Αυτό είναι θαυμάσιο αν είσαι νέος δρομέας, όπου βασίζεσαι στις εύκαμπτες αρθρώσεις και τους μύες για κορυφαίες επιδόσεις.

Η μεγαλύτερη ανακάλυψη της επιστήμης είναι για τι μπορεί να κάνει το μασάζ όσον αφορά την αθλητική αποκατάσταση. Έρευνες που δημοσιεύτηκαν στο Journal of Athletic Training και στο British Journal of Sports Medicine απέδειξαν πως το μασάζ μετά την άσκηση μείωσε την ένταση της καθυστερημένης εμφάνισης του μυικού πόνου (delayed onset muscle soreness – DOMS), δηλαδή την αίσθηση της αδυναμίας που νιώθεις 2 μέρες μετά από έναν μαραθώνιο. Άλλες έρευνες υποδεικνύουν πως το μασάζ βελτιώνει την λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και μειώνει τις φλεγμονές. Ο Mark Rapaport, M.D., ερευνητής του Emory University, έδειξε πως μόνο μια θεραπεία μασάζ είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση διαφόρων τύπων λεμφοκυττάρων (λευκά κύτταρα τα οποία παίζουν καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπιση λοιμώξεων) ενώ παράλληλα μειώνει τα επίπεδα της κορτιζόλης (μια στρεσσογόνος ορμόνη που συνδέεται με χρόνιες φλεγμονές). “Σίγουρα χρειάζονται περισσότερες έρευνες αλλά είναι εύλογο να σκεφτεί κανείς πως το μασάζ μπορεί να βοηθήσει ένα δρομέα να μειώσουν την πίεση από την υπερβολική άσκηση”, λέει ο Rapaport. Μπορεί επίσης να περιορίσει τα συμπτώματα χρόνιων νοσημάτων. “Γνωρίζουμε πως η συστημική φλεγμονή συσχετίζεται με επιβλαβείς συνέπειες, όπως καρδιακή προσβολή και εγκεφαλικό, και προδιαθέτει για μορφές καρκίνου”.

Η έρευνα του Crane που δημοσιεύτηκε στο Science Translational Medicine, έδειξε μικρότερα επίπεδα φλεγμονής στα άκρα ανθρώπων που είχαν ακολουθήσει θεραπείες μασάζ, όπως και κατά 30% περισσότερο ένα γονίδιο που βοηθάει τα μυικά κύτταρα να αναπτύξουν περισσότερα μιτοχόνδρια (τα εργοστάσια των κυττάρων στα οποία έχουμε μετατροπή της τροφής σε ενέργεια αλλά και εκεί που γίνεται η επιδιόρθωση των κυττάρων). “Το μασάζ θα μπορούσε να σε κάνει να αντέξεις περισσότερη και πιο σκληρή προπόνηση, γιατί μπορεί να βελτιώσει την αποκατάσταση και να σου επιτρέψει να ξαναπροπονηθείς σκληρά μόλις δύο μέρες αργότερα”, προσθέτει ο Crane.

Έρευνες σε κουνέλια επιβεβαιώνουν την πρόβλεψη του Crane. Στο Ohio State University επιβεβαιώνουν τις προβλέψεις του Crane. Στο πανεπιστήμιο του Ohio State, ο Thomas Best, M.D., Ph.D., τοποθέτησε μια συσκευή σε ζώα που είχαν υποβληθεί σε άσκηση. Η συσκευή αυτή προσομοιώνει το μασάζ και καταγράφει την εφαρμοσμένη πίεση. “Έχει αποδειχθεί 50-60% αποκατάσταση από την μυική λειτουργία σε σύγκριση με το καθόλου μασάζ”, λέει.

Οι νέες αποδείξεις είναι τόσο πειστικές που ακόμα και οι ερευνητές έχουν βάλει το μασάζ στην καθημερινή τους ρουτίνα: Ο Crane, ο Rapaport και ο Best έχουν γίνει όλοι αφοσιωμένοι υποστηρικτές ως αποτέλεσμα των ευρημάτων τους, και προτείνουν σε όλους τους δρομείς να πράξουν ανάλογα. Το τακτικό μασάζ μπορεί να επισπεύσει την διαδικασία της μυικής αποκατάστασης και μπορεί να γίνει ένα πολύτιμο προπονητικό εργαλείο που θα σε κάνει να τρέξεις καλύτερα. “Η μυική ακαμψία μπορεί να επηρεάσει το τρόπο βαδίσματος και να οδηγήσει μακροπρόθεσμα σε προβλήματα”, λέει ο Sefton. “Καταλαβαίνοντας πως πρέπει να αισθάνεσαι το σώμα σου όταν όλα τα πράγματα βρίσκονται σε ισορροπία, είναι πολύ πιθανό να παρατηρήσεις μικρά θεματάκια πριν προλάβουν να εξελιχθούν σε χρόνια προβλήματα”. Ακόμα και ένας αρχάριος δρομέας μπορεί να ωφεληθεί από το μασάζ, γιατί ανακουφίζοντας τον μυικό πόνο που έρχεται μαζί με ένα νέο σπορ, σε κάνει να θέλεις να συνεχίσεις να ασχολείσαι”.

Δεν μπορείς να αντέξεις τις εβδομαδιαίες θεραπείες; Κάνοντας μασάζ στον εαυτό σου με foam rollers και άλλα αντικείμενα όπως μπαλάκια του τένις, μπορείς να είναι ωφέλιμο ενδιάμεσα στις επισκέψεις. Μπορεί να σε βοηθήσει να προετοιμαστείς καλύτερα για τις προπονήσεις σου, από την στιγμή που χαλαρώνει τους μύες. “Απλά μην το παρακάνεις με την πίεση”, λέει η Sefton, η οποία σημειώνει πως ακόμα και το βάρος του σώματος σου πάνω σε ένα foam roller κάποιες φορές ασκεί πολύ μεγάλη πίεση (και προκαλεί σφίξιμο στις μυικές ομάδες ως αντίδραση στην αυξημένη πίεση). “Η άσκηση με το βάρος του σώματος λίγο πριν τον αγώνα ή μια προπόνηση, πρέπει να είναι χαλαρή”, λέει η μασαζοθεραπεύτρια Anna Gammal, που εργάστηκε με αθλητές στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2012. “Δεν θέλουμε τις μυικές μας ομάδες να είναι πονεμένες ή να έχουν υπερπροπονηθεί”.

Μετά από τον αγώνα ή μετά από μια σκληρή προπόνηση, ο θεραπευτής θα πρέπει να πάει πιο βαθιά για να μπορέσει να βοηθήσει στην αποκατάσταση – ή όχι. Εξαρτάται από το κάθε άτομο ξεχωριστά, λέει η Gammal. “Με συζήτηση με τον αθλητή και χρησιμοποιώντας την επαφή, ένας θεραπευτής μπορεί να καθορίσει το επίπεδο του κάθε μυός και αν είναι προτιμότερο να χρησιμοποιηθούν απαλές κινήσεις ή δυνατές και σε βάθος τεχνικές με έναν ασφαλή και παραγωγικό τρόπο”.

 

 

Συγγραφέας: Kelly Bastone, runner’s world

Επιμέλεια και κατασκευή: Runningmagazine