Γράψου στο Newsletter για να λαμβάνεις πρώτος τους νέους αγώνες, άρθρα και tips για προπονήσεις και νέα για το τρέξιμο

Συλλέγουμε το Email σου ώστε να σου αποστέλνουμε ενημερωτικά newsletter. Παρακάτω μπορείς να δεις τους όρους χρήσης και την πολιτική συλλογής δεδομένων του Running Magazine
Please wait...

Προσδιορίζοντας αν προπονείσαι σε αργό ή γρήγορο ρυθμό, είναι το κλειδί για να βελτιστοποιήσεις το προπονητικό σου πλάνο”, λέει ο Greg McMillan M.S.

Ο Brett Gotcher και ο Nick Arciniaga είναι γρήγοροι δρομείς. Και οι δύο μπορούν να τρέξουν με ρυθμό 3:20 το χιλιόμετρο τον μαραθώνιο. Και οι δύο είναι εθνικοί πρωταθλητές στην χώρα τους και συμμετείχαν στην Ολυμπιακή ομάδα που προπονούσα λίγα χρόνια πριν

Όταν ετοίμαζα την ομάδα, η ιδέα ήταν να μαζέψω μια ομάδα αθλητών να προπονούνται μαζί σε καθημερινή βάση, όχι μόνο στις μέρες προπόνησης αλλά κάθε μέρα, στις μεγάλου υψομέτρου διαδρομές, στο Flagstaff της Arizona.

Ωστόσο σύντομα άρχισα να παρατηρώ πως το πλήθος των δρομέων χωρίζονταν σε εύκολες προπονήσεις. Αυτό δεν συνέβαινε πάντα αλλά αρκετά συχνά ώστε να είναι άξιο παρατήρησης. Ο Nick ήταν στο “γρήγορο” γκρουπ ενώ ο Brett στο “αργό”.

Στην αρχή δυσανασχέτησα αφού αυτός ο διαχωρισμός αντιτίθονταν στην ιδέα της ομαδικής προπόνησης. Σύντομα όμως κατάλαβα ένα πολύ σημαντικό στοιχείο. Ο ρυθμός τρεξίματος στις εύκολες προπονήσεις είναι μοναδικός για κάθε δρομέα, όσο μοναδική είναι η αντίδραση και η προσαρμογή στις γρήγορες προπονήσεις.

Συχνά χαρακτηρίζω τους δρομείς σαν “τέρατα αντοχής και ταχύτητας” και πως η επιλογή των σημαντικών προπονήσεων, και της αλληλουχίας μεταξύ αυτών, πρέπει να τροποποιείται ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του κάθε δρομέα. Γνωρίζοντας τι τύπος δρομέα είσαι σημαίνει πως μπορείς να διαλέξεις τις προπονήσεις “κλειδιά” που ταιριάζουν καλύτερα σε εσένα, συνεπώς να μπορείς να κερδίσεις τα μέγιστα από τις προπονήσεις σου.

Είναι σημαντικό να αναγνωρίζεις πως υπάρχουν και ατομικά χαρακτηριστικά τα οποία πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν όταν πρόκειται για εύκολες προπονήσεις. Συνήθως είσαι είτε γρήγορος είτε αργός δρομέας – και οι δύο τύποι είναι καλοί. Με το πέρασμα του χρόνου, έχω παρατηρήσει πως το φαινόμενο “γρήγορος”/”αργός” δρομέας υπάρχει σε όλες τις ομάδες: επαγγελματίες, ερασιτέχνες, δρομείς κάθε ηλικίας, άνδρες και γυναίκες. Για κάποιους είναι απλά στην φύση τους, φυσιολογικά και ψυχολογικά να τρέχουν γρήγορα στο τέλος μιας εύκολης προπόνησης ενώ άλλοι νιώθουν καλύτερα να τρέχουν πιο αργά.

Είναι ένα φαινόμενο που μπορεί να το έχεις παρατηρήσει με τους ανάμεσα στους φίλους σου όταν τρέχεις. Ακόμα και ανάμεσα σε αυτούς που τρέχουν στο ίδιο επίπεδο, πάντα θα υπάρχουν κάποιοι που θα θέλουν να τρέχουν λίγο πιο γρήγορα στις εύκολες προπονήσεις, ενώ κάποιοι άλλοι πάντα μένουν στο τέλος της δρομικής ομάδας.

Είναι εύκολο να σκεφτείς πως το να τρέχεις πιο γρήγορα έχεις μεγαλύτερα οφέλη απ ότι αν τρέχεις πιο αργά αλλά δεν είναι πάντα αυτό το θέμα. Ο ρυθμός που τρέχεις στις εύκολες προπονήσεις σου είναι μοναδικός όσο ο τρόπος με τον οποίο τρέχεις και πατάς.

Δεν υπάρχει σωστό και λάθος με οποιαδήποτε προσέγγιση αλλά υπάρχει σωστό και λάθος για κάθε δρομέα ξεχωριστά. Αν τρέχεις γρήγορα και επίτηδες προσπαθείς να επιβραδύνεις σε όλες τις εύκολες προπονήσεις σου, είναι πιθανόν να τρέξεις πιο αργά και στις επόμενες προπονήσεις σου αλλά και στον αγώνα. Ομοίως, αν είσαι αργός δρομέας και προσπαθήσεις να επιταχύνεις σε όλες τις εύκολες προπονήσεις σου, είναι σίγουρο πως θα αυξήσεις την κούραση σου η οποία θα επηρεάσει την απόδοση σου.

Προσδιορίζοντας αν είσαι γρήγορος ή αργός δρομέας, είναι το κλειδί για να σχεδιάσεις το προπονητικό σου πλάνο. Μάθε τον εαυτό σου και δούλεψε παράλληλα με την φύση σου και όχι αντίθετα με αυτή. Αν ο προπονητικός σου σύντροφος δεν είναι του ίδιου τύπου με εσένα, πρέπει να είσαι πολύ προσεκτικός και να μην “κολλήσεις” σε ένα μοτίβο προπόνησης που δεν σου ταιριάζει.

Υπάρχουν και οι μέρες που, αν είσαι γρήγορος δρομέας, θα είσαι πραγματικά κουρασμένος και θα τρέξεις πιο αργά στις εύκολες προπονήσεις, ενώ αν είσαι αργός δρομέας, θα υπάρξουν και οι μέρες που θα νιώθεις πολύ καλά και θα τρέξεις πιο γρήγορα απ ότι συνήθως. Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα σε καμία από τις δύο αυτές περιπτώσεις, αλλά στις περισσότερες εύκολες προπονήσεις πρέπει να μείνεις με τον ρυθμό που σου βγαίνει πιο φυσικά.

Στα χαρτιά, ο Brett και ο Nick είναι παρόμοιοι δρομείς αλλά από την προπονητική σκοπιά, ο τύπος της προπόνησης που χρειάζονται για να φτάσουν τα μέγιστα τους δεν θα μπορούσε να είναι περισσότερο διαφορετικός. Κατάλαβε τον εαυτό σου και η απόδοση σου θα αναδειχθεί όπως του Brett και του Nick.

 

 

Συγγραφέας: Greg McMillan

Επιμέλεια και κατασκευή: Runningmagazine