Γράψου στο Newsletter για να λαμβάνεις πρώτος τους νέους αγώνες, άρθρα και tips για προπονήσεις και νέα για το τρέξιμο

Συλλέγουμε το Email σου ώστε να σου αποστέλνουμε ενημερωτικά newsletter. Παρακάτω μπορείς να δεις τους όρους χρήσης και την πολιτική συλλογής δεδομένων του Running Magazine
Please wait...

Τα burger, οι τηγανητές πατάτες, τα hotcakes και οι coca cola, παράγουν παρόμοια αντίδραση στον οργανισμό με τις αθλητικές τροφές μετά την προπόνηση (post-workout).

Μια νέα έρευνα στο International Journal of Sports Nutrition and Exercise Metabolism, έδειξε πως το “γρήγορο φαγητό” των McDonald’s είναι το ίδιο καλό για την αναπλήρωση του γλυκογόνου στον οργανισμό σου (δηλαδή για την αποκατάσταση) και για την μετέπειτα απόδοση, όσο και οι αθλητικές τροφές που προτείνονται για αυτή την χρήση. Η ερευνητική ομάδα μέτρησε ένα μεγάλο αριθμό μεταβλητών που σχετίζονται με την αποκατάσταση, από την χοληστερόλη στο αίμα μέχρι το γλυκογόνο στις μυικές ομάδες των ποδιών, σε μετέπειτα δοκιμαστικές ασκήσεις, και δεν βρήκε σημαντικές διαφορές μεταξύ των 2 διαφορετικών προσεγγίσεων πρόσληψης τροφής μετά την προπόνηση.

Στην έρευνα συμμετείχαν 11 ερασιτέχνες αθλητές, οι οποίοι εκτέλεσαν δύο διαφορετικές ασκήσεις σε στάσιμο ποδήλατο. Μετά την ολοκλήρωση 90 λεπτών άσκησης, η οποία περιείχε κάποια δύσκολα intervals, υποβλήθηκαν σε βιοψία των μυών ώστε να μετρηθούν τα εξαντλημένα επίπεδα γλυκογόνου. Για τις επόμενες 4 ώρες ξεκουράστηκαν σε μια καρέκλα και κατανάλωσαν 2, μέτριου μεγέθους γεύματα, είτε fast foods είτε αθλητικές τροφές (βλ. παρακάτω πίνακα). Μετά από 4 ώρες και μετά από μια ακόμα βιοψία στις μυικές ομάδες των ποδιών, οι συμμετέχοντες ολοκλήρωσαν ένα δοκιμαστικό 20 km, σαν τεστ απόδοσης ώστε να επιβεβαιωθεί η αναπλήρωση του γλυκογόνου.

Όλοι οι συμμετέχοντες ακολούθησαν και τα 2 πρωτόκολλα της έρευνας, κατανάλωσαν fast foods μετά την άσκηση ή κατανάλωσαν αθλητικές τροφές μετά την άσκηση, σε μια τυχαία διαδικασία διάρκειας 1 εβδομάδας με ξεκούραση μεταξύ των 2 τεστ. Ήταν ενημερωμένοι για τις τροφές που κατανάλωναν μετά την άσκηση καθώς είχαν πρόσβαση με κουτιά, μάρκες και ετικέτες.

Όλα τα γεύματα είχαν περιεκτικότητα περίπου 70% σε υδατάνθρακες και 10% σε πρωτεΐνη. Και το πρωτόκολλο του fast food, καθώς και του αθλητικού φαγητού, περιείχε σχεδόν την ίδια ποσότητα υδατανθράκων, πρωτεϊνών, λιπαρών και θερμίδων.

Οι ερευνητές έδειξαν πως και τα 2 πρωτόκολλα διατροφής παρήγαγαν παρόμοια επίπεδα αναπλήρωσης του γλυκογόνου στο αίμα, ανταπόκριση στην γλυκόζη, στην ινσουλίνη, στην χοληστερόλη και στην δοκιμαστική επίδοση μετά την κατανάλωση τροφής.

Περιμέναμε να δούμε την ίδια αναπλήρωση του γλυκογόνου αλλά δεν περιμέναμε τα ίδια σχεδόν δεδομένα στο αίμα, ή την ίδια σχεδόν επίδοση των συμμετεχόντων, μετά την κατανάλωση τροφής”, λέει ο αρχηγός της έρευνας Brent Ruby, Ph. D. Συνεχίζοντας, λέει πως “Τα αποτελέσματα μας δείχνουν πως η η κατανάλωση fast food, στις σωστές ποσότητες, μπορεί να παρέχει τις ίδιες δυνατότητες για το μυικό γλυκογόνο, όσο και τα αθλητικά προϊόντα, τα οποία ίσως κοστίζουν και πιο ακριβά”.

Ερωτώμενος για τις πιθανές διαφορές στην υγεία, μεταξύ των αθλητικών τροφών και του fast food, ο Ruby, από το University of Montana’s Work Physiology and Exercise Metabolism Center, απαντάει ότι: “Θα σας πω ότι δεν θα βρείτε αθλητικά διατροφικά προϊόντα σε οποιοδήποτε mini market. Οι Αμερικανοί δεν έχουν προβλήματα υγείας γιατί δεν τρώνε αποκλειστικά βιολογικά, η χορτοφαγικά. Έχουν προβλήματα υγείας γιατί καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες για οποιαδήποτε μικρή άσκηση κάνουν”

Με πολλούς και διάφορους τρόπους, τα αποτελέσματα από την Montana, μας θυμίζουν τις έρευνες για το σοκολατούχο γάλα, αρκετά χρόνια πίσω. Οι έρευνες αυτές έδειξαν, σε γενικές γραμμές, πως το σοκολατούχο γάλα είναι τόσο καλό για αποκατάσταση μετά την άσκηση, όσο και τα ειδικά αθλητικά ποτά. Η αξιόλογη δρομέας της Βοστόνης και διατροφολόγος Nancy Clark, R.D., λέει πως τα αποτελέσματα της νέας έρευνας δεν την εκπλήσσουν. Σημειώσει πως,Δεν έχω δει κάποια έρευνα ακόμα που να αποδεικνύει ένα διατροφικό συμπλήρωμα να ξεπερνάει το κανονικό φαγητό”. “Τα συμπληρώματα μπορεί να φαίνονται εντυπωσιακά επειδή αποδίδουν μια αναλογία ακριβείας μεταξύ υδατανθράκων και πρωτεΐνης, αλλά μπορείς να πάρεις τα ίδια διατροφικά στοιχεία, από πιο γευστικά αλλά με μικρότερη ακρίβεια στην αναλογία τους, κανονικά φαγητά με επαρκής ποσότητες υδατανθράκων, πρωτεΐνης και θερμίδων.

Οι ερευνητές από την Montana καταλήγουν στο συμπέρασμα πως “Αυτά τα δεδομένα υποδεικνύουν οι τροφές ξεκινούν την αναπλήρωση του γλυκογόνου στο αίμα μετά την άσκηση, μπορούν να περιλαμβάνουν τα κλασικά αθλητικά διατροφικά προϊόντα όσο και προϊόντα fast food”.

Πίνακας: Όταν οι συμμετέχοντες στην έρευνα κατανάλωσαν ίσες ποσότητες θερμίδων και ισοδύναμες αναλογίες υδατανθράκων – πρωτεϊνών, για την αναπλήρωση του γλυκογόνου, από αθλητικές τροφές και fast food, οι επιδόσεις που ακολούθησαν ήταν σχεδόν πανομοιότυπες. Τα ίδια ισχύουν για τις μετρήσεις γλυκόζης, ινσουλίνης και χοληστερόλης, στο αίμα.

Fast Foods

Αθλητικές Τροφές

Κρέπες

Gatorade 600 ml

Χας Μπράουνς ή ξεροτηγανίδια Μπάρα φρούτων με φυστικοβούτυρο
Χυμός Πορτοκάλι

Clif shot block

Hamburger

Cytomax, αθλητικό ποτό, 300ml

Coke, μέτριο μέγεθος

PowerBar, μπάρα αποκατάστασης

Τηγανητές πατάτες, μικρό μέγεθος

PowerBar, μπάρα πρωτεΐνης

Σύνολο Θερμίδων: 1330 Σύνολο Θερμίδων: 1303
Χρόνος: 34,3 min Χρόνος: 34,1 min

 

 

Συγγραφέας: Amby Burfoot

Κατασκευή και επιμέλεια: Runningmagazine