Τι είναι το υδρολυμένο κολλαγόνο;
Το υδρολυμένο κολλαγόνο είναι πρωτεΐνη κολλαγόνου που υποβάλλεται σε επεξεργασία με υδρόλυση, παρόμοια σε γενικές γραμμές με τη μέθοδο που χρησιμοποιείται για την απόκτηση της υδρολυμένης πρωτεΐνης ορού γάλακτος. Ωστόσο, σε αντίθεση με τον ορό γάλακτος, η ποιότητα της πρωτεΐνης του κολλαγόνου είναι ατελής, αλλά έχει ένα μοναδικό προφίλ αμινοξέων, τα οποία του δίνουν τα δικά του οφέλη.

Από πού προέρχεται το υδρολυμένο κολλαγόνο;
Το κολλαγόνο είναι μια ομάδα πρωτεϊνών που εμφανίζονται φυσικά στους μύες και στους συνδετικούς ιστούς των ανθρώπων και των ζώων. Εμπορικά, πιο συχνά εκχυλίζεται από ζωικά υποπροϊόντα όπως τους συνδετικούς ιστούς, το δέρμα, και τα οστά. Ουσιαστικά αυτό είναι το ίδιο με τη ζελατίνη, αλλά στη συνέχεια επεξεργάζεται κατά τρόπο ώστε να διασπάσει την πρωτεΐνη σε μικρότερες αλυσίδες αμινοξέων, δηλαδή, σε υδρολυμένο κολλαγόνο.

Τα Οφέλη του Υδρολυμένου Κολλαγόνου
Το υδρολυμένο κολλαγόνο απορροφάται καλά και είναι υψηλό σε περιεκτικότητα αμινοξέων, γλυκίνη και προλίνη. Στην πραγματικότητα, τείνει να περιέχει περισσότερη γλυκίνη και προλίνη από πολλά άλλα τρόφιμα. Αν ρίξετε μια ματιά σε οποιαδήποτε τυπική σκόνη πρωτεΐνης ορού γάλακτος, τείνει να είναι σχετικά χαμηλή σε γλυκίνη. Επομένως, η πρωτεΐνη κολλαγόνου είναι ένας καλός τρόπος για να αυξήσετε την περιεκτικότητά γλυκίνης της πρωτεΐνης ορού γάλακτος σας ώστε να συμπληρώσετε τις δράσεις της ως μια πρωτεΐνη υψηλής ποιότητας.

Τα Οφέλη του Υδρολυμένου Κολλαγόνου για τους Μύες
Σε μια μελέτη, διαπιστώθηκε ότι το υδρολυμένο κολλαγόνο ήταν σε θέση να διατηρήσει τη μυϊκή μάζα σε ηλικιωμένα άτομα που ακολουθούσαν μια δίαιτα χαμηλή σε πρωτεΐνη, σε σύγκριση με την πρωτεΐνη ορού γάλακτος (Hays et al, 2009). Αυτό σημαίνει ότι υδρολυμένο κολλαγόνο μπορεί να είναι μια πολύτιμη πηγή πρωτεϊνών, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της απώλειας λίπους βοηθώντας στη διατήρηση της μυϊκής μάζας.

Τα Οφέλη του Υδρολυμένου Κολλαγόνου για τις Αρθρώσεις και το Δέρμα
Το κολλαγόνο είναι ένα κύριο συστατικό του χόνδρου. Όταν το υδρολυμένο κολλαγόνο λαμβάνεται, βρίσκει τον δρόμο του, και συσσωρεύεται στο χόνδρο (Oesser et al, 1999). Έχει αναφερθεί ότι η λήψη 10γρ υδρολυμένου χόνδρου ανά ημέρα μπορεί να είναι σε θέση να μειώσει την διάσπαση του οστικού κολλαγόνου (Moskowitz, 2000). Αυτό δείχνει ότι το διαιτητικό κολλαγόνο μπορεί να παίζει ένα σημαντικό ρόλο στη θεραπεία της οστεοαρθρίτιδας και της οστεοπόρωσης, η οποία είναι μια καλή είδηση για κάθε αθλητή με φθαρμένα γόνατα. Μία από τις πιο ολοκληρωμένες μελέτες μέχρι σήμερα, έδειξε ότι η συμπλήρωση υδρολυμένου κολλαγόνου για παρατεταμένο χρονικό διάστημα 6 μηνών οδήγησε σε σημαντικές βελτιώσεις στον αρθρικό πόνο που βίωναν αθλητές κολλεγίου (Clark et al, 2008). Μια άλλη μελέτη έδειξε ότι τα συμπληρώματα υδρολυμένου κολλαγόνου παρείχαν το μεγαλύτερο όφελος όταν λαμβάνονταν από άτομα που έπασχαν από πιο σοβαρή οστεοαρθρίτιδα (Benito-Ruiz et al, 2009).
Η έρευνα που εξέτασε την επίδραση της κατανάλωσης κολλαγόνου στο δέρμα είναι περιορισμένη. Ωστόσο, μία μελέτη έδειξε πως το υδρολυμένη κολλαγόνο, μαζί με τη βιταμίνη C και τη γλουκοζαμίνη ήταν σε θέση να βελτιώσει την υγρασία, την ομαλότητα και την ελαστικότητα του δέρματος (Matsumoto et al, 2006).

Τα Αρνητικά και οι Παρενέργειες του Υδρολυμένου Κολλαγόνου
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το κολλαγόνο, παρά τα οφέλη του, δεν είναι μια πλήρης πρωτεΐνη. Δεν θα πρέπει να αποτελεί το σύνολο ή το μεγαλύτερο μέρος της πρόσληψης πρωτεΐνης του καθενός, καθώς αυτό θα οδηγήσει σε ελλείψεις ορισμένων αμινοξέων. Αντ ‘αυτού, το κολλαγόνο θα πρέπει να χρησιμοποιείται για να συμπληρώσει άλλες πηγές πρωτεϊνών.
Το κολλαγόνο εμφανίζεται φυσικά σε τρόφιμα και θεωρείται ότι είναι ασφαλές για κατανάλωση. Η ασφάλεια του έχει αξιολογηθεί κλινικά, και έχει αναφερθεί ότι οι ανεπιθύμητες παρενέργειες που συνδέονται με τη χρήση κολλαγόνου είναι ελάχιστες. Μερικές ανεπιθύμητες ενέργειες που βίωσαν μικρές ομάδες ανθρώπων περιλάμβαναν τις ήπιες γαστρεντερικές ενοχλήσεις. Η δυσάρεστη γεύση θεωρείται επίσης ένα πρόβλημα μεταξύ ορισμένων ομάδων (Moskowitz, 2000, Benito-Ruiz et al, 2009).

Οι Συνιστώμενες Δόσεις και το Χρονοδιάγραμμα Συστατικών του Υδρολυμένου Κολλαγόνου
Όντας μια πρωτεΐνη, το κολλαγόνο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αναπληρώσει μερικώς τη συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη πρωτεΐνης σας. Έχει βρεθεί ότι 10γρ ανά ημέρα ήταν αποτελεσματικά για την παροχή οφελών για την υγεία των αρθρώσεων (Moskowitz, 2000), και 0,4γρ/kg/ημέρα ήταν αποτελεσματικά στην προσπάθεια διατήρησης της μυϊκής μάζας (Hays et al, 2009). Δεν υπάρχει συγκεκριμένη χρονική στιγμή που είναι αναγκαία η λήψη κολλαγόνου.

Συμπληρώματα Υδρολυμένου Κολλαγόνου
Τα προϊόντα υδρολυμένου κολλαγόνου μπορεί να βρεθούν ως ένα αυτόνομο συμπλήρωμα. Στη βιομηχανία bodybuilding, το υδρολυμένο κολλαγόνο είναι ένα συστατικό που χρησιμοποιείται σε μερικές μπάρες πρωτεΐνης.

Συνδυάζοντας το Υδρολυμένο Κολλαγόνο
Ως πηγή πρωτεΐνης, τα προϊόντα υδρολυμένου κολλαγόνου θα πρέπει να συνδυάζονται με άλλες, πιο ολοκληρωμένες πηγές πρωτεΐνης, όπως ο ορός γάλακτος ή η σόγια. Όταν χρησιμοποιούνται για την υγεία των αρθρώσεων, μπορούν να συνδυάζονται με γλουκοζαμίνη, χονδροϊτίνη, και άλλα συμπληρώματα υποστήριξης των αρθρώσεων.

 

 

 

 

 

 

Πηγή: Μrsupplement.com.au